Wat mag er beslist niet gebeuren bij de uitbreiding van steden of dorpen?

Communicatie Communicatie  •  14-02-2022  •  4 opmerkingen  •

Moeten we de uitbreiding van woningen overal in de provincie toestaan? Of alleen bij de stad Groningen? Of bij alle steden en een select aantal dorpen waar vergrijzing voor problemen zorgt?

• Hellum

De uitbreiding moet ook plaats vinden in (alle) kleine kernen. Dit om de leefbaarheid aldaar te behouden en congestie in steden te voorkomen. Maar wel moet de uitbreiding in verhouding staan met de kleine kern zelf. Een dorpje met 200 huizen zou er per 5 jaar maximaal 5 woningen bij moeten krijgen ( en dan eventueel herzien). Experimenteer met tiny houses of kleine knarrenhofjes.

• Rense

Waarom zou je alleen woningbouw toestaan bij de stad Groningen? Op die manier vergrijst het platteland en woont er op termijn niemand meer. In veel dorpen is een tekort aan betaalbare woningen voor jong en oud. Nu worden bijna alle te koop aangeboden woningen gekocht door mensen van middelbare leeftijd uit het westen die geen enkele bijdrage leveren aan scholen en beperkt aan het verenigingsleven. Jongeren die in een dorp willen blijven wonen krijgen geen kans. En voor ouderen die in een voor hen veel te groot huis wonen is er geen alternatief beschikbaar omdat er bijna niet gebouwd wordt voor deze doelgroep.

Veel verenigingen van dorpsbelangen weten precies welke behoeften er zijn op het gebied van woningbouw (maar helaas luistert de gemeente daar niet naar). Woningbouw voor eigen jonge inwoners zou je dus op de een of andere manier moeten stimuleren (of subsidiëren) zodat deze een bijdrage kunnen leveren aan het leefbaar houden van onze dorpen.

• jrone

Dorpen horen volledig deel van de moderne samenleving te zijn en plaats te bieden aan de diversiteit die onze samenleving kenmerkt. Dus ook huur- en koopwoningen voor jongeren, verblijfsvergunningshouders, mantelzorg, etc. In het nieuwe beleid gaan we ons toch niet richten op de oude zienswijze om wonen en werken gescheiden te houden. Werken hoeft geen belasting voor wonen te zijn. We zien dat dorpen belangrijk zijn voor de leefbaarheid van de samenleving en plaats bieden aan thuiswerken, netwerken, energieproductie, agrarisch ondernemen, natuur en milieu, kunst, zorg, ontspanning/recreatie: geen reden om je enkel te richten op bereikbaarheid van de stad.

• Rogier

Het is goed om juist bij dorpen doorstroomwoningen (huur?) te creëren. Wel uitsluitend voor ouderen uit het dorp zodat de woningen weer vrij komen voor jonge gezinnen wat weer goed is om bv basisscholen te behouden.