Wat mag er beslist niet gebeuren bij de uitbreiding van bedrijvigheid?

Communicatie Communicatie  •  14-02-2022  •  2 opmerkingen  •

Moet er ruimte zijn voor alle bedrijven, ook XXL-bedrijven, zodat er voldoende werkgelegenheid in onze provincie is? Moeten we XXL-bedrijven geconcentreerd op een beperkt aantal locaties in de provincie toestaan of is er alleen plek voor het MKB?

• Rense

Er zijn nu al meer vacatures dan werkzoekenden! In de toekomst komen er door vergrijzing nog meer vacatures bij. Er is dus nu al voldoende werkgelegenheid in onze provincie. Probeer de werkzoekenden met maatwerkoplossingen aan het werk te krijgen. Het MKB is al jaren de grote pijler onder de economie in onze provincie. Daar liggen de kansen. XXL bedrijven nemen veel ruimte in en de banen die deze opleveren kunnen niet met eigen inwoners worden ingevuld. Dat zal dan met arbeidsmigranten moeten worden gedaan, waarvan de Arbeidsinspectie in het laatste jaarverslag heeft aangegeven dat dat een onwenselijke situatie is op meerdere terreinen. Daarnaast zullen deze XXL bedrijven het MKB ondermijnen met nog meer vacatures en mogelijk faillissementen tot gevolg. XXL bedrijven nemen daarnaast veel ruimte in beslag. Ruimte die nu veelal door agrarische bedrijven in gebruik is. Onze provincie moet vanwege de stikstofproblematiek juist heel terughoudend zijn met het verkopen van landbouwgrond tbv XXL bedrijven. Uit andere delen van het land zullen agrariërs op zoek gaan naar ruimte voor hun bedrijf. Faciliteer dat ipv XXL bedrijven. Op deze manier houden we een provincie van rust en ruimte en blijven we aantrekkelijk voor toeristen. Die worden al afgeschrikt door grote windmolens in een steeds groter deel van de provincie. Mensen die uit het westen willen verhuizen komen hier ook wonen voor de rust en ruimte. We zien dat nu al gebeuren! Kortom: stop met het aantrekken van nog meer grote bedrijven. "Nee verkopen" aan XXL bedrijven is ook een optie, waarmee onze provincie leefbaar blijft en aantrekkelijk om te wonen.

• game

Geen XXL bedrijven, het is ook maar de vraag of deze werkgelegenheid creeert voor de Groniningers en onze provincie is al behoorlijk verkloot door alle windmolens en zonneparken.