Windmolenparken moeten verboden worden

Berdien Berdien  •  21-05-2021  •  5 opmerkingen  •

Er zijn meer dan voldoende daken van huizen, schuren loodsen waar zonnepanelen op kunnen. Windmolens zijn horizonvervuiling, zijn slecht voor mens en dier en toch noemt men het groene energie?? De parken worden  gewoon maar ingetekend. Stuit op veel weerstand van bewoners en terecht. In Meeden is gebleken dat de windmolens een laag freqient geluid produceren wat voor klachten zorgt.

De stelling: Geen windmolenparken meer op het platteland van de provincie Groningen!

• game

Evt alleen EAZ windmolens voor lokaal gebruik en hogere windmolens in industrieel gebied met ruime afstand bewoners of met participatie bewoners (ook financieel)

• Jennifer

Evenals de discussie over zonneweides: wat is duurzamer? cradle to cradle. Wat geeft meer energierendement? Maar vooral: hoe kunnen we aansturen op massale gedragsverandering in consuminderen en meer respect voor onze omgeving? Deze stelling is een typische not-in-my-backyard opstelling. Er moet iets gebeuren, maar niet in mijn omgeving. Ergens logisch. Net (terug) verhuisd van de randstad naar het noorden merk ik heel sterk dat de afstand tussen diplomatiek, journalistiek en vele andere vormen van Nederland heel erg groot is. Er zijn nog steeds te veel mensen zowel in de randstad als hier die Nederland opgedeeld zien in randstad en achterland. Laten we het samenbrengen, wederzijds begrip, eerst vergroten en dan weer opnieuw kijken naar de beste plekken - met goede argumentatie - voor dit soort projecten.

• GJM1981

Windmolens en zonnepanelen zijn duurzaam wanneer je kijkt naar het opwekken van energie. Echter wanneer beiden aan het einde van de economische levensduur zijn (lees de subsidie stopt) dan zijn ze veel minder duurzaam. Het kan dan vaak niet uit om te renoveren. Eerder werden windmolens nog wel eens opnieuw gebruikt in anderen landen. Aan het einde van de technische levensduur is het nog steeds lastig om te recyclen. Hierdoor zijn zonnepanelen als windmolens op dat moment niet duurzaam. Er is geen kringloop van de materialen nog mogelijk. Technisch lastig of nog heel kostbaar.

• Platteland

Beste Berdien, consekwentie van jouw stelling is dat wij niet 24/7 over energie (stroom, warmte) kunnen beschikken. Dat is voor mij niet acceptabel.dan maar liever ook windmolensen zonneparken op land, waarbij zeker goed gelet moet worden op de inpassing.

• Team Omgevingsvisie
            Team Omgevingsvisie  •  Provincie Groningen  •  27-05-2021 · 07:44:46

Interessante stelling Berdien! We zien dat al tien mensen een duimpje omhoog of omlaag hebben gestemd, dat geeft aan dat het thema leeft in de provincie Groningen. Dit is goed om te zien.

Dit weekend komen op de Peilingen-pagina ( https://stemvanprovinciegroningen.nl/polls ) nieuwe stellingen over de energietransitie. Dit aansluitend op een artikel dat Dagblad van Het Noorden zaterdag publiceert over wind en zonne-energie. We zijn benieuwd hoe jij en anderen die dit thema aan het hart gaat hierover denken, dus geef ook vooral daar je mening door!

Wij zijn verder benieuwd naar de motivatie van de voor- en tegenstemmers. Waarom zijn jullie voor het verbod op windmolens of waarom juist niet? En wat is volgens jullie het beste alternatief om over te schakelen op duurzame energie en is dat haalbaar? En hoe kijken jullie bijvoorbeeld aan tegen wind op zee?