nieuwe electriciteitsmasten Tennet

Gezi Gezi  •  25-05-2021  •  6 opmerkingen  •

de nieuwe electriciteitsmasten zouden mooier, onopvallender en beter in het landschap passen.

helaas, zijn we blij gemaakt met een dode mus.

de nieuwe masten vallen veel meer op, zelfs nu er nog geen draden aan zitten

en die worden straks boven elkaar aangebracht waardoor ze nog meer op gaan vallen.

de oude masten zijn transparanter en vallen minder op dan de nieuwe pompeuse dikke witte pilaren.

hoe is het mogelijk dat we dit met elkaar accepteren?

wie is er verantwoordelijk voor dat we er allemaal in gestonken zijn?

• game

Volledig mee eens, de keuze voor deze oerlelijke masten is dus een financiele ten koste van het landschap. Is er een keuzemogelijkheid geweest voor de masten? En de vrijgekomen gelden om te investeren in de kwaliteit van het landschap en de natuur langs deze nieuwe hoogspanningslijn zal er nooit toe leiden dat de masten onzichtbaar worden of er mooier uit gaan zien.

• Lex van Rootselaar

Beste Gezi, wat bedoelt u met enerzijds mooier maken en anderzijds onopvallender maken ? Als ze niet opvallen heeft mooi maken geen zin. Waarom iets mooi maken als je het niet moet zien ?

1 reactie (tonen) 1 reactie (verbergen)
      • Gezi
        Gezi  •  Auteur  •  03-12-2021 · 18:34:07

Beste Lex, ik begrijp jou niet. Ik heb aangegeven dat ons verteld werd dat de nieuwe electriciteits masten mooier, onopvallender en beter in het landschap zouden passen, helaas zijn we blij gemaakt met een dode mus. Dat betekent niet dat ik daar in geloofde en ik heb dat ook niet beweerd. Maar het werd ons wel beloofd. Ik wist direct wel dat ze niet mooier en onopvallender zouden zijn. Maar wat is jouw punt? Wat wil je uitlokken?

• Team Omgevingsvisie
        Team Omgevingsvisie  •  Provincie Groningen  •  28-05-2021 · 10:35:57

Bedankt voor je reactie Gezi!

We begrijpen dat je niet blij bent met de nieuwe hoogspanningsmasten. Ten opzichte van de oude masten geeft het een duidelijk zichtbare verandering in het landschap. Had je een ander type mast verwacht?

Netbeheerder TenneT (een organisatie van de Rijksoverheid) heeft voor dit type gekozen omdat het een smaller magneetveld geeft en minder onderhoudsgevoelig is. Alle 380 kV-verbindingen die de afgelopen 10 jaar in Nederland zijn gebouwd gebruiken dit type mast.

De provincie heeft ervoor gepleit om te investeren in de kwaliteit van het landschap en de natuur langs deze nieuwe hoogspanningslijn. Hierin investeren TenneT en de provincie samen 14,9 miljoen euro. Dit loopt via het landschapsprogramma, dat samen met de gemeenten Eemsmond, Het Hogeland, Groningen, Westerkwartier, inwoners, het waterschap Noorderzijlvest en TenneT wordt uitgevoerd.

1 reactie (tonen) 1 reactie (verbergen)