Samenwerken in plannen

Doorfietsroute Zuidlaren - Haren

Wat is volgens jou de beste plek voor een doorfietsroute? En waar moeten we rekening mee houden bij de keuze van een route?

Reacties (45)

Je moet inloggen of je registreren om te kunnen reageren.
  • PeterM

    Ik heb wel eens een stuk over de fietssnelweg Groningen-Assen gefietst en het zou verschrikkelijk zijn als iets dergelijks op de Hondsrug zou komen. Het is een kleinschalig landschap met belangrijke cultuurhistorische en ecologische waarden. Ik begrijp niet goed waarom de leuke kronkelige fietspaden, waar ik regelmatig en met veel plezier gebruik van maak, strak getrokken moeten worden en zo breed moeten worden gemaakt. Ik fiets graag (recreatief) over de huidige kronkelpaden van Haren naar Zuidlaren en terug en dat dreigt me met dit soort plannen ontnomen te worden. Bovendien dreigt veel landschappelijke en ecologische kwaliteit op deze manier te verdwijnen. Doe de doorfietsroute alsjeblieft niet door de Appelbergen heen. Als het per se moet, dan via Onnen. Maar veel liever helemaal niet. Door de aanleg van dergelijke snelfietsroute stimuleer je ook alleen maar dat mensen verder van hun werk gaan wonen, dus er lijkt me geen enkele goede reden om dit plan uit te voeren.

    13 stemmen  | 
    12
    1
    1 reactie (tonen) 1 reactie (verbergen)
      • MarcKl

        Wellicht omdat mensen in alle vroegte in het donker en in de regen niet graag over een kronkelig fietspad fietsen. De bedoeling van zo'n fietspad is juist mensen uit de auto te krijgen, wat weer goed is voor de natuur en voor de mens. Er blijven voldoende kronkelende natuurpaden over.

        5 stemmen  | 
        2
        3
        Geen reacties
      • renevalkema@icloud.com

        De beste route is een van het verkeer gescheiden fietspad langs de Groningerweg, zuidlaarderweg door glimmen langs de Rijksstraatweg naar haren. Wat toeristisch is moet toeristisch blijven, dus geen breed geasfalteerd fietspad via de esweg (tussen Zuidlaren en midlaren). Ook niet door appelbergen. Dat is om rustiek te fietsen en niet voor snorfietsen of elektrische fietsen. Deze zijn ingericht voor snelheid.
        Meerder keren per week geniet ik van de rustige landelijke omgeving over de toeristische routes in dit gebied. Als kind fietste ik al met groot genoegen langs de paden in dit landelijke gebied.
        Laten we de rust niet verpesten meer weer meer asfalt ingericht voor het snel verplaatsen (met de fiets).
        Als er een breed fietspad komt op de aangegeven route, dan wordt het beetje omrijden makkelijk gecompenseerd door de toegenomen snelheid.

        14 stemmen  | 
        12
        2
        Geen reacties
        • BartV

          Welke keus ook wordt gemaakt, het is zaak te kijken naar de gevolgen voor het landschap. De Hoge Hereweg is nu een zandweg met een smal fietspad erlangs. Wordt daar een breed fietspad van gemaakt, dan gaat dat ten koste van de zandweg, wat het landelijk karakter aantast. Ditzelfde geldt voor de route door Appelbergen. De routes via Onnen (Lageweg) of via Glimmen (Zuidlaarderweg) lijken wat aantasting van het landschap betreft gunstiger te zijn. Deze trajecten zijn wel langer dan het traject door Appelbergen, maar de hoge kwaliteit van deze doorfietsroute zal veel fietsers aantrekken.
          Voor een keus wordt gemaakt is het goed een artist impression te krijgen van de verschillende opties.

          7 stemmen  | 
          7
          0
          Geen reacties
          • Marie

            Ik fiets 2 a 3 keer in de week van Zuidlaren naar Groningen. Wat prettig zou zijn is dat de fietspaden qua ondergrond aangepakt gaan worden. Nu veel kuilen en het fietspad is gemaakt van verschillende ondergrond zoals beton plaaten die schreef zijn gaan liggen en waar stukken zijn af geschrapt. Na Glimmen heel slecht asfalt met kuilen en verschillende hoogtes in de ondergrond.
            Teveel oversteekpunten voor een fietser van de ene kant van de weg naar de andere op mijn route.
            In Midlaren nu op de hoofdweg moeten fietsen, slalommen om bloembakken heen. Is er naar mijn idee niet veiliger op geworden.
            Ik fiets graag door Appelbergen heen vanwege t bos en zou ook graag hier een beter onderhouden pad willen. Ook veel kuilen en los grind bij het paviljoen op het pad.

            7 stemmen  | 
            7
            0
            Geen reacties
            • Tergy

              Het zou fijn zijn om in Midlaren weer een gescheiden fietspad te hebben. Het voelt niet veilig om daar over de weg te fietsen, waar auto's met 50 km/u tussen de obstakels door slingeren (Ook al mogen ze maar 30).

              9 stemmen  | 
              8
              1
              Geen reacties
              • IS

                Ik fiets vanuit Zuidlaren via de Esweg en Zuidlaarderweg richting Glimmen. Daar ga ik via de Meentweg naar het fietspad langs de A28. Voor fietsers richting Haren is de route richting de Rijksstraatweg vanaf daar eenvoudig.

                Ik zou een voorkeur hebben voor deze richting boven de route langs Appelbergen. De mooie omgeving bij Appelbergen zou teniet gedaan worden door een breed asfaltpad. De andere route heeft al een breder fietspad dat meer geschikt is voor een doorfietsroute. Daarbij fiets ik in het najaar liever langs de hierboven beschreven route omdat ik me dan meer zichtbaar voel in vergelijking met de route via Appelbergen. In het najaar fiets ik daar niet langs. Extra verlichting op het fietspad langs de A28 zou wel zeer aan te bevelen zijn.

                6 stemmen  | 
                6
                0
                Geen reacties
                • MC

                  Alle voorgestelde routes hebben voor- en nadelen. Op welke van de drie (of zelfs vier) voorgestelde routes de 'doorfietsroute' wordt aangelegd moet voor de inwoners van de dorpen ten zuiden van Haren weinig tot niets uitmaken. Al deze dorpen hebben recht op een veilige, comfortabele en snelle fietsverbinding met de stad. Dit wordt niet behaald door de inwoners te laten concurreren om de doorfietsroute binnen te halen, als zijnde de enige veilige snelle en comfortabele fietsverbinding.

                  In de dorpen Felland, Onnen, Blankeweer, Noordlaren en Midlaren is de situatie op een aantal plekken onveilig door te hard rijdend autoverkeer dat geen rekening houdt met de voorrang(!) die fietsers hebben op de plaatsen waar zij van het fietspad af, de weg op, moeten. Automobilisten rijden daar regelmatig met 50 á 60 km/h de dorpen in en uit, terwijl fietsers onnodig van de ene naar de andere zijde van de rijbaan worden geleid. Gelijkwaardige kruisingen in de dorpen worden door automobilisten regelmatig volledig genegeerd. Toch wordt de automobilist vorstelijk bediend met een strak aangelegde rijbaan. De fietspaden zijn daarentegen smal, kronkelig, hobbelig, liggen vol met blad en worden als afwatering voor de (hoger) naastgelegen rijbaan gebruikt. Tot slot liggen op veel plekken gevaarlijke uitritten en onoverzichtelijke zijwegen.

                  De beste oplossing is naar mijn mening een volledige verbetering van de fietsroutes die door deze dorpen heen lopen. Dit spreidt drukte die tot onveilige situaties leidt, stimuleert het algemene fietsgebruik en zorgt ervoor dat alle inwoners krijgen waar ze recht op hebben: gezond, goedkoop, comfortabel en veilig vervoer. Op het punt waar deze routes samenkomen komen de gebruikers dan op de doorfietsroute terecht, voor zover ze daar nog niet op reden. Fietsers uit deze dorpen zullen niet snel een stuk om gaan fietsen (zo is het gebruik van het spoorviaduct Onnen een omweg van 2,5 kilometer) om de doorfietsroute te bereiken, het kan simpelweg niet uit qua tijd.

                  Verbetering is niet ingewikkeld. Door de fietspaden te verbreden, desnoods door het versmallen van de rijbaan voor automobilisten, de borden '30' verder buiten de bebouwde kom te plaatsen en/of de fietspaden later na deze borden samen te laten komen met de rijbaan voor automobilisten kan de verkeersveiligheid voor fietsers sterk worden vergroot. Ook het plaatsen van verkeersdrempels bij de in-/uitgang van deze dorpen kan hieraan bijdragen. Deze actie hoeft niet te worden beperkt tot de 'doorfietsroute', want daardoor blijven de overige dorpen met lege handen achter.

                  5 stemmen  | 
                  5
                  0
                  1 reactie (tonen) 1 reactie (verbergen)
                  • MC

                    Een aanvulling hierop is dat langs de wegen waar de fietspaden niet breed genoeg zijn te maken, bijvoorbeeld het traject Felland - Zuidlaren, worden omgevormd tot maximaal 50 km/h, en het naastliggende fietspad onverplicht wordt. Dan hebben snellere fietsers de keuze om gebruik te maken van deze rijbaan.

                    Geen stemmen  | 
                    0
                    0
                    Geen reacties
                  • Heleen

                    Een doorfietsroute door de Appelbergen vind ik een heel zorgelijk idee. Het is een natuurgebied en laten we natuurgebieden vooral natuurgebieden zijn. Dat betekent in dit geval met smalle wellicht hobbelige fietspaden, waar men voorzichtig en met respect voor natuur is, of dat nu fietsend of wandelend is. Zeker met de huidige e-bikes waardoor er hard gereden wordt is het veiliger op brede fietspaden: creëer of verbeter die waar al goede fietspaden zijn, in dit geval via Glimmen of Onnen.
                    De Appelbergen is een mooi klein en daarmee ook kwetsbaar natuurgebied waar veel recreanten komen. Een ‘race’pad ( met alle e-bikes en racefietsen voor woon-werkverkeer kunnen we wel van een snelfietspad spreken) van het fietspad maken is gevaarlijk voor iedere gebruiker van het bos. Er is een paviljoen waar veel mensen de weg oversteken richting bos en vice versa.
                    Laten we dit soort fietspaden vooral langs bestaande (auto)wegen leiden zodat er geen extra infrastructuur komt waar dit niet nodig is. Daar (langs autowegen) is de verlichting al voldoende aanwezig. Door de Appelbergen heen zou betekenen dat daar de verlichting ook aangepast moet worden en daarmee 24 uur per dag flinke verlichting in een natuurgebied, waar je het juist zo donker mogelijk wilt houden.
                    Verder staan aan de Hoge Hereweg ook huizen, (waarvan o.a. een plek met 18 woningen die één uitrit hebben) waardoor de verkeerssituatie hier niet veiliger lijkt te zijn dan bij de andere 2 opties.
                    Langs Glimmen of door appelbergen scheelt zo weinig in afstand (een halve km ?) jammer als daarvoor een natuurgebied doorkruist gaat worden door een breed fietspad dat voor woon werk verkeer gecreëerd wordt. Het is niet voor niks dat er door de Appelbergen geen doorgaande verharde weg voor auto's is.

                    5 stemmen  | 
                    5
                    0
                    Geen reacties
                    • Van Spijker

                      Wat mij betreft geen doorfietsroute door Appelbergen. Dit is een natuurgebied waar volgens mij geen fietspad met verlichting moet worden gerealiseerd.
                      Daarbij moet volgens mij bij de keuze van een doorfietsroute aandacht zijn voor veiligheid (verkeersveiligheid en sociale veiligheid), en financiën (aanleg en onderhoud doorfietsroute). Bij een doorfietsroute door de Appelbergen::
                      * verkeersveiligheid: extra onderhoud (mankracht en financiën) nodig in de herfstmaanden (bladeren van de bomen verwijderen) en wintermaanden (sneeuw- en ijzelvrij houden).
                      * sociale veiligheid: als je (alleen) in het donker fietst, ben c.q. voel je je minder veilig. Je hebt geen zicht op eventuele personen die in het bos.
                      * kosten aanleg door Appelbergen: het lijkt mij dat de de kosten voor het aanleggen van de fietsroute (weg en verlichting met lantaarnpalen) hoger zijn dan bij het gebruik van de bestaande wegen. En het lijkt mij dat wij zuinig moeten omgaan met gemeenschapsgeld
                      * extra kosten onderhoud van het eventuele fietspad door Appelbergen: Ieder jaar moet er mankracht en geld worden besteed aan het blad-, sneeuw- en ijzervrij houden/ maken van het fietspad. Bij reeds bestaande wegen gebeurd dit al reeds,
                      Al met al ben ik een voorstander van een doorfietsroute waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande wegen.

                      5 stemmen  | 
                      5
                      0
                      Geen reacties
                      • acgaarenstroom

                        De route door de Appelbergen is absoluut niet geschikt voor de doorfietsroute. Het is een natuurgebied waar veel wandelaars met kinderen en honden zijn. Die steken zig zag over het hoofpad, hetgeen erg gevaarlijk is voor de fietsers. Er zijn uitritten van huizen, hetgeen voor snelfietsers gevaarlijk is. Ook wordt er veel gesport, door mountainbikers, hardlopers etc. Het Pieterpad loopt ook door dit gebied. Laat deze mooie natuurlijk in tact! Naar mijn idee is de beste route via de Lageweg, Onnen naar Haren. Daar sluit de route dan mooi aan. De spoorwegovergang is daar ook veilig. Eventueel een fietsroute Zuidlaarderweg, Rijksstraatweg, Haren. Ook daar is is de spoorwegovergang veilig. De doorfietsroute is om snel van A naar B te komen, dus een klein stukje omrijden zal geen probleem zijn. De huidige fietspaden langs de Zuidlaarderweg, Rijksstraatweg en Lageweg moeten toch nodig opgeknapt worden, dus is dat een financieel beter plaatje dan allerlei omwegen om het spoor te ontwijken in de Appelbergen aan te leggen.

                        5 stemmen  | 
                        5
                        0
                        Geen reacties