Zijn we compleet in onze afweging en hebben we alle belangen juist weergegeven en begrepen?
Wat vind jij de belangrijke aspecten om tot een afweging te komen?
Nog ter aanvulling : op de doorfietsroute door Appèlbergen (variant 2A-B) zullen ook auto’s rijden, volgens het principe op de Jachtlaan in Haren: ‘auto’s te gast’. Een asfaltweg in het bos zal automobilisten uitnodigen tot hogere snelheden en meer drukte. De Provincie Groningen zal zeggen dat ze een handhaving- en veiligheidsplan ontwikkelen maar consequente handhaving in Nederland ontbreekt in de dagelijkse praktijk en het af en toe op pad sturen van een enkele BOA naar de Hoge Hereweg zal daarbij ook niet de doorslag geven. Kortom er is meer risico op botsingen, meer risico op verstoring van groen en natuur dan de Provincie Groningen in haar rapport suggereert.
Ik snap dat bijvoorbeeld forensen met een (snelle) fiets graag comfortabel zonder al te veel obstakels naar hun bestemming willen fietsen. Maar de variant 2B door het bosgebied Appèlbergen vind ik een slecht idee. Moet een nu nog oude historische zandweg veranderd worden in een 3,5 meter breed geasfalteerd pad zodat fietser soepel en comfortabel kunnen fietsen? Een snelle fietsroute door Appèlbegen betekent hoe dan ook verstoring van bosgebied waar veel dieren en vogels rusten en voedsel zoeken. De kans op botsingen met overstekend wild, met honden die overdag uitgelaten worden, met recreanten die wandelen voor ontspanning of het Pieterpad lopen neemt toe. Ook zal het nu nog bij donker spaarzaam verlichte fietspad ongetwijfeld meer openbare verlichting krijgen ofwel meer lichtvervuiling. Je kunt het veranderen van een zandweg in een geasfalteerd pad maar 1 keer doen ofwel wat er was komt niet meer terug. Dat is geen statement van vroeger was alles beter, nee in ons druk bevolkt landje wordt natuur en groen nog steeds opgeofferd voor het comfort en gemak van de mens. Dat is de realiteit van nu. Het uitgebrachte rapport sorteert voor op de voorkeursroute Appèlbergen en zegt ook dat het verbeteren van al bestaande routes teveel geld kost maar volgens mij is het tijd om deze aanpak te keren en te zeggen, nee dit plan door Appèlbergen doen we niet want het in stand houden van groen en natuur is waardevoller dan een snelfietspad.
Ik zou in elk geval de optie 2A-B vermijden door het natuurgebied van Appelbergen. De aan te leggen brede en verharde infrastructuur pas niet goed in een omgeving van bos, natuur en zandpaden. Niet voor niets volgt het Pieterpad op het traject van Groningen naar Zuidlaren deze landelijke route langs onverharde wegen. Er is daarmee volgens mij ook strijdigheid met het beleid uit de nota zandwegen van de gemeente Groningen. Ook de natuur zal onnodig hinder ondervinden van de toename van doorgaand verkeer en de wegverlichting. De route langs Felland, Onnen en Midlaren langs de bestaande autoweg past veel beter en veroorzaakt geen onnodige aantasting van natuur en recreatiewaarden.
denk dat het beteri is de appelbergen te mijden. Dit is de allerslechste optie voor een route. Allesr slechste is dit voor de dieren en de nachtrust in het gebied.
Daarnaast heeft de route via Onnen een groot voordeel dat er heel veel huizen langs de weg staan er het groten deels al voorzien is van fietspaden. landschappelijk heeft het ook de minste imapct.
Het is eeuwig zonde om het in Groningen unieke natuurgebied Appelbergen aan te tasten door er een snelfietsroute van 3,5 meter breed in aan te leggen. Het belang van natuur is weer ondergeschikt aan andere belangen! Beter is het om de route via Onnen te laten lopen of de vraag te stellen of het uberhaupt nodig is de snelfietsroute verder aan te leggen. Er zijn voldoende mogelijkheden, zeker als bestaande fietspaden worden opgeknapt!
Ik ben verbaasd dat er om een reactie van ons, burgers, wordt gevraagd, terwijl een van de voorkeursoptie, nl die door de Appèlbergen, nog helemaal niet is uitgewerkt en er bepaalde onderzoeken nog niet zijn uitgevoerd. We moeten dus een mening geven en -als voor deze optie wordt gekozen- erop vertrouwen dat de uitvoering op een ‘goede’ manier gebeurt.
Ik ben sowieso tegen een doorfietsroute door de Appèlbergen. Ik maak me ernstige zorgen over de impact van deze optie.De Appèlbergen is vooral een natuurgebied waar mensen uit de wijde omtrek naar toe gaan om met hun hond of gezin te wandelen, waar het Pieterpad doorheen loopt en waar natuurliefhebbers genieten van planten, vogels en dieren. Het lijkt mij bij uitstek geen gebied om een fietssnelweg doorheen te leggen. De Provincie lijkt het belang van woon-werkfietsverkeer boven het belang te stellen van alle andere mensen die op verschillende manieren van de Appelbergen willen genieten. Een verharde weg zal (nog) meer verkeer aantrekken en zal uitnodigen tot (nog) harder rijden. Ook als het een 30 km weg wordt, immers handhaving is niet uitvoerbaar. Sneller en meer verkeer, zowel door auto’s als elektrische fietsen, lijdt tot meer onveilige situaties voor dieren, aanwonenden en recreanten.
Er zal extra schade aan de natuur worden gebracht. Zo wordt er bij gladheid -lees ik in het rapport- op doorfietsroutes als eerste gestrooid. Zout strooien in een natuurgebied is zeer onwenselijk omdat het schade aan bomen, planten en dieren brengt. Ook zal er zal extra verstoring in de vorm van licht en geluid optreden.
De aanleg beton of asfalt onomkeerbaar. Het lijkt mij niet van deze tijd om nog meer asfalt of beton aan te leggen, terwijl alles wijst op de nadelen ervan en de impact op de natuur.
En het beeld van de Hoge Hereweg als oude doorgaansroute gaat verloren.
Een verharde doorfietsroute door de Appèlbergen staat haaks op nota zandpaden van de gemeente Groningen, waarbij de natuur-en cultuurhistorische waarde van zandpaden wordt benadrukt. Hoezo zou er voor de Hoge Hereweg een uitzondering gemaakt worden?
Een bijzondere redenatie maakt de provincie door te stellen dat de schade minder erg zou zijn omdat het niet om een Natura 2000 gebied gaat. Is het dan minder erg om andere dan Natura 200 gebieden verder aan te tasten? Is extra verstoring van geluid, licht niet schadelijk voor elk natuurgebied?
Ik ben het niet eens met de varianten betreffende de doorfietsroute Zuidlaren-Haren die door de Appelbergen gaan. Het gaat ten koste van de natuur en de rust in het bos. De andere varianten lijken me een betere optie en sluit ook beter aan bij het bestaande netwerk van fietspaden.
Zolang als ik in Midlaren woon, 36 jaar) heb ik in de stad Groningen gewerkt en heb voor het woon-werkverkeer zeer regelmatig zonder problemen van de fiets gebruik gemaakt op diverse routes en in diverse jaargetijden en weersomstandigheden.
Het is verkeerd en ook totaal onnodig om het kleine beetje natuur wat er nog is te vernielen door er een lelijke snelweg van 3,5 meter breed voor fietsers aan te leggen.
Het belang van natuur wordt weer ondergeschikt gemaakt aan de het wensdenken om het fietsen te bevorderen. Het zou gezond zijn en goed voor het milieu. En dat terwijl onder andere 90% van de schooljeugd tegenwoordig op een electrische fiets rijdt en dus minder beweegt als tevoren. De productie van al die accu`s en het opladen ervan is niet bepaald milieuvriendelijk.
Het is overbodig naast de al bestaande fiets-snelwegen nòg een nieuwe route verder aan te leggen. Er zijn al voldoende mogelijkheden en het geld kan beter besteed worden aan het opknappen van bestaande fietspaden zonder de natuur en omgeving verder aan te tasten!
Zo kan het toch niet waar zijn dat van de weinige bestaande oude historische zandwegen enkele veranderd zouden worden in een 3,5 meter breed geasfalteerd pad zodat er een paar minuten tijdwinst geboekt kan worden?
Het creëren van dit soort wegen voor fietsers zal eerder de onveiligheid in de hand werken omdat opletten en fatsoenlijk gedrag nog minder nodig zal zijn dan nu al het geval is.
Ook zullen de verschillende fietssoorten met bijhorende verschillende snelheden elkaar letterlijk in de wielen gaan rijden omdat er nog minder rekening met andere weggebruikers wordt gehouden.
Daarbij lijkt het onderzoek wat in opdracht van de Provincie Groningen is gehouden gezien de opzet en beperkte deelname zeker niet representatief voor bewoners van de dorpen Zuidlaren, Midlaren en Noordlaren die eventueel gebruik zouden willen maken van een fiets-snelweg naar de stad Groningen.
Aanvullend kan ik nog melden dat er door de kort geleden genomen maatregelen ter bestrijding van te snel rijdend gemotoriseerd verkeer op de Groningerstraat in Midlaren onveilige situaties zijn ontstaan. Dit voor alle verkeersdeelnemers maar met name fietsers die niet meer van het brede fietspad gebruik mogen maken maar op verschillende punten nu op de rijbaan gedirigeerd worden, veroorzaken, ook voor zichzelf, gevaar met grote kans op ongelukken. Beter is het de oude situatie te herstellen waardoor het fietspad ook weer als doorgaande route gebruikt kan worden.
De varianten die door Appelbergen gaan kunnen niet, omdat het ingaat tegen de beleidsnota Zandwegen waarin vastgelegd is dat geen van de zandwegen in de gemeente Groningen verhard zal worden. En is lees nadrukkelijk dat het fietspad verbreed zal gaan worden tot 3,5 meter. Dan kan niet zonder de zandweg te verharden. Deze zandweg heeft bovendien een grote historische waarde: mede ook daarom zijn de afspraken van nota Zandwegen gemaakt zoals ze zijn. Dan hou je nog maar 2 opties over, waarbij route Oost het meest verstandig is in mijn ogen. De fietspaden van route Oost zullen dan wel verbeterd moeten worden, maar dat is dan een mooie bijkomstigheid. De route Oost is ook het beste wat betreft veiligheid en verlichting, want er is meer (verspreide) bebouwing en verlichting langs deze route aanwezig.
De routes die via Appelbergen lopen gaan ook samen op met de wandelaars van het Pieterpad: dit langzame verkeer is niet goed te combineren met het snelle verkeer van de fietssnelweg: via Appelbergen is gewoon een heel slecht idee: offer niet nóg meer natuur op svp!
Vanuit Midlaren fiets ik via Onnen en Felland naar Groningen. Dit stuk heeft de beste fietspaden. Terug fiets ik meestal via het zwembad in Haren, stukje appelbergen, Noordlaren, Midlaren om even wat anders te fietsen. Delen van de fietspaden zijn hier slecht. Voor mij is het belangrijk dat de fietspaden goed zijn en dat je zo weinig mogelijk hoeft om te fietsen. Door de Appelbergen vind ik een mooie route maar omdat het fietspad heel breed moet worden vind ik dat zonde van de Appelbergen. Bij de route via Onnen zijn er makkelijkere mogelijkheden om de bestaande fietspaden naast de auto weg te verbreden. Zonder de natuur, landschap aan te tasten.
Nog ter aanvulling : op de doorfietsroute door Appèlbergen (variant 2A-B) zullen ook auto’s rijden, volgens het principe op de Jachtlaan in Haren: ‘auto’s te gast’. Een asfaltweg in het bos zal automobilisten uitnodigen tot hogere snelheden en meer drukte. De Provincie Groningen zal zeggen dat ze een handhaving- en veiligheidsplan ontwikkelen maar consequente handhaving in Nederland ontbreekt in de dagelijkse praktijk en het af en toe op pad sturen van een enkele BOA naar de Hoge Hereweg zal daarbij ook niet de doorslag geven. Kortom er is meer risico op botsingen, meer risico op verstoring van groen en natuur dan de Provincie Groningen in haar rapport suggereert.
Ik snap dat bijvoorbeeld forensen met een (snelle) fiets graag comfortabel zonder al te veel obstakels naar hun bestemming willen fietsen. Maar de variant 2B door het bosgebied Appèlbergen vind ik een slecht idee. Moet een nu nog oude historische zandweg veranderd worden in een 3,5 meter breed geasfalteerd pad zodat fietser soepel en comfortabel kunnen fietsen? Een snelle fietsroute door Appèlbegen betekent hoe dan ook verstoring van bosgebied waar veel dieren en vogels rusten en voedsel zoeken. De kans op botsingen met overstekend wild, met honden die overdag uitgelaten worden, met recreanten die wandelen voor ontspanning of het Pieterpad lopen neemt toe. Ook zal het nu nog bij donker spaarzaam verlichte fietspad ongetwijfeld meer openbare verlichting krijgen ofwel meer lichtvervuiling. Je kunt het veranderen van een zandweg in een geasfalteerd pad maar 1 keer doen ofwel wat er was komt niet meer terug. Dat is geen statement van vroeger was alles beter, nee in ons druk bevolkt landje wordt natuur en groen nog steeds opgeofferd voor het comfort en gemak van de mens. Dat is de realiteit van nu. Het uitgebrachte rapport sorteert voor op de voorkeursroute Appèlbergen en zegt ook dat het verbeteren van al bestaande routes teveel geld kost maar volgens mij is het tijd om deze aanpak te keren en te zeggen, nee dit plan door Appèlbergen doen we niet want het in stand houden van groen en natuur is waardevoller dan een snelfietspad.
Ik zou in elk geval de optie 2A-B vermijden door het natuurgebied van Appelbergen. De aan te leggen brede en verharde infrastructuur pas niet goed in een omgeving van bos, natuur en zandpaden. Niet voor niets volgt het Pieterpad op het traject van Groningen naar Zuidlaren deze landelijke route langs onverharde wegen. Er is daarmee volgens mij ook strijdigheid met het beleid uit de nota zandwegen van de gemeente Groningen. Ook de natuur zal onnodig hinder ondervinden van de toename van doorgaand verkeer en de wegverlichting. De route langs Felland, Onnen en Midlaren langs de bestaande autoweg past veel beter en veroorzaakt geen onnodige aantasting van natuur en recreatiewaarden.
denk dat het beteri is de appelbergen te mijden. Dit is de allerslechste optie voor een route. Allesr slechste is dit voor de dieren en de nachtrust in het gebied.
Daarnaast heeft de route via Onnen een groot voordeel dat er heel veel huizen langs de weg staan er het groten deels al voorzien is van fietspaden. landschappelijk heeft het ook de minste imapct.
Het is eeuwig zonde om het in Groningen unieke natuurgebied Appelbergen aan te tasten door er een snelfietsroute van 3,5 meter breed in aan te leggen. Het belang van natuur is weer ondergeschikt aan andere belangen! Beter is het om de route via Onnen te laten lopen of de vraag te stellen of het uberhaupt nodig is de snelfietsroute verder aan te leggen. Er zijn voldoende mogelijkheden, zeker als bestaande fietspaden worden opgeknapt!
Ik ben verbaasd dat er om een reactie van ons, burgers, wordt gevraagd, terwijl een van de voorkeursoptie, nl die door de Appèlbergen, nog helemaal niet is uitgewerkt en er bepaalde onderzoeken nog niet zijn uitgevoerd. We moeten dus een mening geven en -als voor deze optie wordt gekozen- erop vertrouwen dat de uitvoering op een ‘goede’ manier gebeurt.
Ik ben sowieso tegen een doorfietsroute door de Appèlbergen. Ik maak me ernstige zorgen over de impact van deze optie.De Appèlbergen is vooral een natuurgebied waar mensen uit de wijde omtrek naar toe gaan om met hun hond of gezin te wandelen, waar het Pieterpad doorheen loopt en waar natuurliefhebbers genieten van planten, vogels en dieren. Het lijkt mij bij uitstek geen gebied om een fietssnelweg doorheen te leggen. De Provincie lijkt het belang van woon-werkfietsverkeer boven het belang te stellen van alle andere mensen die op verschillende manieren van de Appelbergen willen genieten. Een verharde weg zal (nog) meer verkeer aantrekken en zal uitnodigen tot (nog) harder rijden. Ook als het een 30 km weg wordt, immers handhaving is niet uitvoerbaar. Sneller en meer verkeer, zowel door auto’s als elektrische fietsen, lijdt tot meer onveilige situaties voor dieren, aanwonenden en recreanten.
Er zal extra schade aan de natuur worden gebracht. Zo wordt er bij gladheid -lees ik in het rapport- op doorfietsroutes als eerste gestrooid. Zout strooien in een natuurgebied is zeer onwenselijk omdat het schade aan bomen, planten en dieren brengt. Ook zal er zal extra verstoring in de vorm van licht en geluid optreden.
De aanleg beton of asfalt onomkeerbaar. Het lijkt mij niet van deze tijd om nog meer asfalt of beton aan te leggen, terwijl alles wijst op de nadelen ervan en de impact op de natuur.
En het beeld van de Hoge Hereweg als oude doorgaansroute gaat verloren.
Een verharde doorfietsroute door de Appèlbergen staat haaks op nota zandpaden van de gemeente Groningen, waarbij de natuur-en cultuurhistorische waarde van zandpaden wordt benadrukt. Hoezo zou er voor de Hoge Hereweg een uitzondering gemaakt worden?
Een bijzondere redenatie maakt de provincie door te stellen dat de schade minder erg zou zijn omdat het niet om een Natura 2000 gebied gaat. Is het dan minder erg om andere dan Natura 200 gebieden verder aan te tasten? Is extra verstoring van geluid, licht niet schadelijk voor elk natuurgebied?
Ik ben het niet eens met de varianten betreffende de doorfietsroute Zuidlaren-Haren die door de Appelbergen gaan. Het gaat ten koste van de natuur en de rust in het bos. De andere varianten lijken me een betere optie en sluit ook beter aan bij het bestaande netwerk van fietspaden.
Zolang als ik in Midlaren woon, 36 jaar) heb ik in de stad Groningen gewerkt en heb voor het woon-werkverkeer zeer regelmatig zonder problemen van de fiets gebruik gemaakt op diverse routes en in diverse jaargetijden en weersomstandigheden.
Het is verkeerd en ook totaal onnodig om het kleine beetje natuur wat er nog is te vernielen door er een lelijke snelweg van 3,5 meter breed voor fietsers aan te leggen.
Het belang van natuur wordt weer ondergeschikt gemaakt aan de het wensdenken om het fietsen te bevorderen. Het zou gezond zijn en goed voor het milieu. En dat terwijl onder andere 90% van de schooljeugd tegenwoordig op een electrische fiets rijdt en dus minder beweegt als tevoren. De productie van al die accu`s en het opladen ervan is niet bepaald milieuvriendelijk.
Het is overbodig naast de al bestaande fiets-snelwegen nòg een nieuwe route verder aan te leggen. Er zijn al voldoende mogelijkheden en het geld kan beter besteed worden aan het opknappen van bestaande fietspaden zonder de natuur en omgeving verder aan te tasten!
Zo kan het toch niet waar zijn dat van de weinige bestaande oude historische zandwegen enkele veranderd zouden worden in een 3,5 meter breed geasfalteerd pad zodat er een paar minuten tijdwinst geboekt kan worden?
Het creëren van dit soort wegen voor fietsers zal eerder de onveiligheid in de hand werken omdat opletten en fatsoenlijk gedrag nog minder nodig zal zijn dan nu al het geval is.
Ook zullen de verschillende fietssoorten met bijhorende verschillende snelheden elkaar letterlijk in de wielen gaan rijden omdat er nog minder rekening met andere weggebruikers wordt gehouden.
Daarbij lijkt het onderzoek wat in opdracht van de Provincie Groningen is gehouden gezien de opzet en beperkte deelname zeker niet representatief voor bewoners van de dorpen Zuidlaren, Midlaren en Noordlaren die eventueel gebruik zouden willen maken van een fiets-snelweg naar de stad Groningen.
Aanvullend kan ik nog melden dat er door de kort geleden genomen maatregelen ter bestrijding van te snel rijdend gemotoriseerd verkeer op de Groningerstraat in Midlaren onveilige situaties zijn ontstaan. Dit voor alle verkeersdeelnemers maar met name fietsers die niet meer van het brede fietspad gebruik mogen maken maar op verschillende punten nu op de rijbaan gedirigeerd worden, veroorzaken, ook voor zichzelf, gevaar met grote kans op ongelukken. Beter is het de oude situatie te herstellen waardoor het fietspad ook weer als doorgaande route gebruikt kan worden.
De varianten die door Appelbergen gaan kunnen niet, omdat het ingaat tegen de beleidsnota Zandwegen waarin vastgelegd is dat geen van de zandwegen in de gemeente Groningen verhard zal worden. En is lees nadrukkelijk dat het fietspad verbreed zal gaan worden tot 3,5 meter. Dan kan niet zonder de zandweg te verharden. Deze zandweg heeft bovendien een grote historische waarde: mede ook daarom zijn de afspraken van nota Zandwegen gemaakt zoals ze zijn. Dan hou je nog maar 2 opties over, waarbij route Oost het meest verstandig is in mijn ogen. De fietspaden van route Oost zullen dan wel verbeterd moeten worden, maar dat is dan een mooie bijkomstigheid. De route Oost is ook het beste wat betreft veiligheid en verlichting, want er is meer (verspreide) bebouwing en verlichting langs deze route aanwezig.
De routes die via Appelbergen lopen gaan ook samen op met de wandelaars van het Pieterpad: dit langzame verkeer is niet goed te combineren met het snelle verkeer van de fietssnelweg: via Appelbergen is gewoon een heel slecht idee: offer niet nóg meer natuur op svp!
Vanuit Midlaren fiets ik via Onnen en Felland naar Groningen. Dit stuk heeft de beste fietspaden. Terug fiets ik meestal via het zwembad in Haren, stukje appelbergen, Noordlaren, Midlaren om even wat anders te fietsen. Delen van de fietspaden zijn hier slecht. Voor mij is het belangrijk dat de fietspaden goed zijn en dat je zo weinig mogelijk hoeft om te fietsen. Door de Appelbergen vind ik een mooie route maar omdat het fietspad heel breed moet worden vind ik dat zonde van de Appelbergen. Bij de route via Onnen zijn er makkelijkere mogelijkheden om de bestaande fietspaden naast de auto weg te verbreden. Zonder de natuur, landschap aan te tasten.